Dodge Verlengt Hemi V8 Productie tot 2025!
Dodge Verlengt Hemi V8 Productie tot 2025
Dodge heeft zijn plannen om de productie van de legendarische Hemi V8 per 31 december 2024 stop te zetten, teruggedraaid. Het merk heeft aangegeven dat de sterke vraag vanuit de markt en klantfeedback de reden zijn voor deze beslissing. De V8-motor blijft dus nog even in de line-up van Dodge, tot in 2025.
Hemi V8 blijft in de Durango
De Dodge Durango is momenteel de laatste Dodge met de iconische Hemi V8. En ondanks dat velen de V8 als een uitstervend ras beschouwden, blijkt het beestje nog niet klaar om van de scène te verdwijnen. Dodge heeft besloten om de productie van de 5,7-liter V8 en de 6,2-liter supercharged V8 in 2025 voort te zetten. De eerste motor levert 360 pk en 530 Nm koppel, terwijl de supercharged versie goed is voor 710 pk en 875 Nm aan kracht. Wanneer de productie precies stopt, is nog onbekend, maar het wordt ‘in 2025’ verwacht.
Het idee om de V8-motoren uit de Dodge line-up te halen, werd door veel autoliefhebbers als het einde van een tijdperk gezien. Maar de vraag is simpelweg te groot om zomaar afscheid te nemen van de krachtige achtcilinder. Toch is het onwaarschijnlijk dat we een V8 gaan zien in de nieuwe generatie van de Charger. Hoewel de motor technisch gezien in de auto past, zorgen de hoge kosten en de milieuwetgeving voor obstakels. Voor Dodge is het momenteel belangrijk om financieel slimme keuzes te maken.
Durango 2025: Een laatste kans voor de V8
De bestellingen voor de 2025 Durango zijn al geopend. Het model is beschikbaar in maar liefst 10 verschillende uitvoeringen, van de GT met een 3,6-liter V6 (vanaf $43.590) tot de SRT Hellcat varianten zoals de Hammerhead, Silver Bullet en Brass Monkey, met de indrukwekkende 6,2-liter supercharged V8 (vanaf $115.315). Wil je dus nog een Durango met een V8? Dan is het zaak om snel te handelen. Het huidige model zal naar verwachting aan het einde van 2025 verdwijnen.
Wat betekent dit voor de toekomst van de Durango?
Dodge heeft al aangegeven dat de opvolger van de Durango “drastisch anders” zal zijn. Gezien de trend bij Stellantis om de V8 langzaam uit te faseren, is de kans groot dat de opvolger geen V8-optie meer zal hebben. Maar de recente veranderingen binnen Stellantis en het vertrek van voormalig CEO Carlos Tavares, die weinig had met de V8, bieden wellicht een kans voor de V8 om zijn comeback te maken.
Conclusie
De Hemi V8 mag dan wel op zijn laatste benen lopen, maar Dodge geeft de motor nog één keer de kans om zijn kracht te tonen. De Durango 2025 biedt waarschijnlijk de laatste mogelijkheid om deze iconische motor te ervaren. Ben jij een liefhebber van pure kracht en de sound van de V8? Dan is het nu of nooit. Bij Kien vindt je nog een verse voorraad aan V8 Durango’s dus wil je ze zelf een keer proberen? Dan ben je ten allertijden van harte welkom.