Op vakantie met een Jeep Compass 4xe hybride

Op vakantie met een Jeep Compass 4xe hybride

We merken soms dat er wat aarzeling is om over te stappen op een elektrische of hybride auto. Mensen zijn er niet mee bekend en onthouden vooral de eerste stapjes van verschillende fabrikanten in dit segment, die nog vol zaten met kinderziektes. Die initiële problemen zijn inmiddels wel de deur uit. Om te ervaren waar je tegenaan loopt met een hybride auto, namen wij de proef op de som door met een Jeep Compass 4xe Hybride naar het Italiaanse Livorno.

Volle bak

Ons reisgezelschap bestond uit onze klant met zijn vrouw en drie kinderen. Het was de bedoeling om een ruime week op de camping in Livorno te verblijven, daarom ging er heel wat bagage mee. Iets te veel wellicht, voor deze compacte Compass, dus slim pakken! Voor de gewenste bagageruimte zou een Grand Cherokee de betere keuze zijn, maar qua zitplekken heeft de Jeep Compass meer dan genoeg ruimte voor twee volwassenen en drie kinderen achterin. Dankzij de connectiviteit en de schermen in de auto hoeft niemand zich tijdens de 1350 kilometer lange rit te vervelen.

De kofferbak is echter voorzien van een dubbele bodem. Dat is erg praktisch voor het bewaren van spullen die je niet zo vaak nodig hebt, maar kun je tijdens zo’n reis ook gebruiken voor het wegstoppen van bijvoorbeeld de (vuile) kleding. Door slim te kijken naar de opbergmogelijkheden van de Jeep Compass 4xe Hybride, kun je meer meenemen dan je in eerste instantie zou denken!

Comfort

Natuurlijk is de Jeep Compass een ontzettend comfortabele auto. De stoelen zijn gemaakt om er uren in de vertoeven, waarbij de hoge zit bijdraagt aan een fris gevoel als je de auto uitstapt. Dankzij de schermen op het dashboard en de Android connectiviteit heb je altijd volledig overzicht over je auto en het dashboard is volledig naar wens in te richten. Reis je bijvoorbeeld veel in warme gebieden? Dan kun je meer aandacht vestigen op het binnenklimaat! Het vermogen van 272 pk geeft zoveel power dat je in geen enkele situatie hoeft na te denken of je auto het aankan. Even gas bijgeven op de snelweg om in te voegen? Geen probleem. Een steile helling op of dat hobbelige zandpaadje proberen? De 4×4 draait er zijn hand niet voor om.

Wachten of doorrijden

Het voordeel van een hybride voertuig is dat deze de accu oplaadt tijdens het rijden. Nou ja – eigenlijk tijdens het remmen of het vaart minderen. Een fraaie feature (Esave) bij het rijden in een stad! Wanneer je eigenlijk probleemloos kunt doorrijden op de snelweg, heb je minder profijt van deze functie. Je rijdt dan eigenlijk op de benzinemotor. Door de aanwezigheid van de accu is de benzinetank niet heel erg groot, deze is slechts 27 liter. Het forse gewicht maakt ‘m ook niet één van de zuinigste voertuigen voor lange ritten, waardoor je ongeveer om de 2,5 uur een tankstation moet opzoeken. Het is dan de vraag of je snel wilt tanken en doorrijden, of dat je een langere pauze neemt om ook de accu op te laden, zodat je een extra bereik hebt van 50 kilometer! Het feit dat je kunt tanken en doorrijden, is een voordeel van hybride boven volledig elektrisch. Maar wel een dilemma dus tussen snel door of zuinig rijden.

Voorbereiden op het buitenland

Het belangrijkste van rijden met een hybride is wel het voorbereiden op het buitenland. In Nederland zijn we echt koploper op het gebied van rijden met elektrische voertuigen. De meeste parkeerplaatsen zijn voorzien van laadpalen, tankstations bieden snellaadfuncties en ook op straat vind je zo nu en dan een openbare laadpaal. Dat is in het buitenland wel anders! Dankzij het online systeem kun je via het scherm zien waar de dichtstbijzijnde oplaadpunten zijn. Maar erg royaal zijn die niet verdeeld en je zal je goed moeten voorbereiden hierop. Vaak mag je van geluk spreken als je twee oplaadpalen vindt op een parkeerplaats voor 300 voertuigen. Het voordeel is wel dat die oplaadpalen vrijwel altijd beschikbaar zijn, dat dan weer wel.

Eenmaal op plek van bestemming kun je de auto natuurlijk opladen via 220 volt, zodat je met de elektromotor altijd een bewegingsruimte hebt van 50km vanaf je standplaats. Vergeet daarbij je 220v oplaadkabel en verloopstekkers dus niet. Wil je jouw elektrische auto in het buitenland opladen? Dan zul je jouw abonnement tijdelijk moeten aanpassen.

Conclusie

Al met al toch echt wel aan te raden deze Compass Hybride 4xe! Zo vaak ga je niet op vakantie waarschijnlijk dus ideaal (veilig, zuinig & comfortabel voor Nederland en woon en werk verkeer.

Bekijk ook de E Hybrid variant van de Compass, nu in de showroom.

Deel dit bericht, kies hier je platform!