De Opkomst van de Alfa Romeo Milano
De onthulling
In april onthult Alfa Romeo eindelijk zijn langverwachte compacte elektrische cross-over, de Milano. Voorafgaand aan het officiële debuut kunnen we je al laten zien hoe deze nieuwe Alfa Romeo Milano eruit zal zien.
Met een geboortejaar van 2022 is de Tonale het jongste model van Alfa Romeo. Hoewel Alfa Romeo al een jaar eerder onderdeel werd van het grote Stellantis, werd de basis van de Tonale nog gelegd onder de vleugels van het vorige moederbedrijf, FCA Automobiles. Dat verklaart direct waarom de Tonale voortborduurt op het platform van de acht jaar oude Jeep Compass van dit jaar. De Tonale zal worden aangeboden met geëlektrificeerde aandrijflijnen, maar zal niet beschikbaar zijn als volledig elektrisch voertuig. Toch staat er een elektrische Alfa Romeo in de pijplijn, genaamd de Alfa Romeo Milano, die wél onder toezicht van Stellantis is ontwikkeld.
De Milano in actie
Thuis op het Balocco testcircuit, het historische testterrein van Alfa Romeo, intensiveren de Italiaanse ingenieurs van Alfa Romeo de laatste fasen van de ontwikkeling van de nieuwe Alfa Romeo Milano. De wereldpremière van de Alfa Romeo Milano vindt plaats op 10 april. De ontwikkeling van de Milano bevindt zich nu in de laatste fase van validatie, onder leiding van hetzelfde team ingenieurs dat unieke projecten heeft gecreëerd, zoals de 4C, 8C, Giulia & Stelvio Quadrifoglio, Giulia GTA en de huidige ontwikkeling van de 33 Stradale. Zoals altijd zijn de doelen en doelstellingen gericht op het bieden van de beste wegligging en de beste rijdynamiek in zijn klasse. De ontwikkelingstests van de Alfa Romeo Milano vorderen op de Balocco testlocatie. De sportieve Alfa Romeo Milano is ontworpen door Alfa Romeo Centro Stile en wordt op 10 april in Milaan aan de wereld onthuld. Via een live stream kan iedereen daar getuige van zijn.
Ontwikkeld tot perfectie
Onder de deskundige leiding van een team Italiaanse ingenieurs wordt de Milano ontwikkeld en verfijnd. Datzelfde team heeft ook een belangrijke rol gespeeld in Alfa Romeo-projecten als de 4C, 8C, Giulia en Stelvio Q en Giulia GTA. De Milano wordt afgesteld onder leiding van Domenico Bagnasco, die verantwoordelijk is voor het valideren van de dynamiek van de auto. De carrière van Domenico Bagnasco omvat de ontwikkeling van verschillende Alfa Romeo-sportauto’s, zoals de gedenkwaardige 8C, de brute 4C en de legendarische Giulia GTA. Het team richt zich op uitstekende dynamiek, met gerichte en specifieke ingrepen aan de ophanging. Het doel blijft onmiskenbare rijdynamiek, gebaseerd op directe en uiterst precieze stuurgeometrie, om snelle bochten met een hoog gripniveau te garanderen.
Stefano Cereda staat aan het hoofd van het project, lang een grote naam in Alfa Romeo-projecten. Voorafgaand aan zijn betrokkenheid bij het Milano-project gaf Stefano groen licht voor de ontwikkeling van de Tonale’s Plug-In Hybrid Q4 280HP-motor.
De technische ontwikkeling van de Milano wordt geleid door Luigi Domenichelli, een ervaren Italiaanse ingenieur belast met het integreren en valideren van alle voertuigsubsystemen op het gebied van prestaties, duurzaamheid en comfort. De ambitieuze ontwerpdoelen zijn gericht op het garanderen van zowel het kenmerkende weggedrag van Alfa Romeo als toonaangevende ergonomie, gebaseerd op een uitstekende en geavanceerde mens-machine-interface.